تاریخچه‌ی لگو، بخش پنجم و پایانی: برخاسته از خاکستر

درج شده توسط فرنام فرتوت

در قسمت پیشین این مقاله، اشتباهات اساسی و تصمیمات غلط مدیر عامل وقت لگو که موجب ضرر دهی شدید این کمپانی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ میلادی شد را مرور کردیم. در نتیجه‌ی این اتفاقات کمپانی لگو در لبه‌ی پرتگاهی قرار گرفت که ممکن بود مقدمات سقوط همیشگی آن را فراهم کند و یا موجب شود که این کمپانی از مالکیت خانوادگی خارج شده و سهام آن در بازار سرمایه قرار گیرد.

در این بخش از نوشتار تاریخچه‌ی لگو خواهیم دید که چگونه لگو پس از یک دهه‌ی پر فراز و نشیب، مسیر موفقیت‌های خود را بازیابی می‌کند و به بالاترین رشد سرمایه و محبوبیت خود در طول تاریخ دست پیدا می‌کند.

مدیر باهوش

از اولین اقدام‌های یورگن ویگ کنودشتورپ (Jorgen Vig Knudstorp)، پس از رسیدن به جایگاه مدیر عاملی کمپانی لگو، گذاشتن حداکثر توان تولیدی بر روی سری‌های اصلی لگو که حق امتیاز آن‌ها به طور کامل متعلق به این کمپانی بود و طی سال‌های گذشته با مشکلات تولید و عرضه مواجه شده بود. گام بعدی معرفی مجدد سری دوپلو (Duplo) و افزایش تمرکز بر روی محصولات مرتبط با کودکان بود که به طرز چشمگیری به جلب توجه مخاطبان کمک کرد.

تا سال ۲۰۰۷، تعداد نیروهای مشغول به کار برای کمپانی لگو نسبت به ده سال قبل، به کمتر از نصف رسیده بودند. علت اصلی این کاهش نیرو، تصمیم کمپانی مبنی بر انجام بسیاری از پروژه‌ها با کمک گرفتن از خدملت شرکت‌های تخصصی دیگر به جای بهره گیری از نیروهای خودی بود که این عمل هزینه‌های داخلی لگو را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

سال ۲۰۰۸ را می‌توان نقطه‌ی اوج لگو دانست. با عرضه‌ی سری لگو ایندیانا جونز (Lego Indiana Jones) و همچنین ست‌هایی جدید از لگو جنگ ستارگان (Lego Star Wars)، فروش محصولات لگو تا بیش از ۳۰ درصد در ایالات متحده و حدود ۱۹ درصد در سر تا سر دنیا افزایش یافت که این آمار نمایانگر عملکردی درخشان و موفقیتی بزرگ برای این کمپانی دانمارکی بود.

پس از این فروش خیره کننده، مدیران لگو به این موضوع که سری‌های لایسنس شده تا چه حد پتانسیل برای سودآوری دارند پی بردند، زیرا حدود ۶۰ درصد از تمام فروش لگو در آمریکای شمالی را ست‌هایی از سری‌های لایسنس شده تشکیل می‌دادند و در نتیجه تصمیم گرفتند تا با دقت و تمرکز بیشتری در این زمینه فعالیت کنند. در سال‌های بعدی فرنچایز‌هایی مانند ارباب حلقه‌ها، هابیت، دزدان دریایی کارائیب، داستان اسباب بازی‌ها و بسیاری دیگر از فرنچایز‌های مشهور دنیای سینما و بازی‌های ویدئویی وارد دنیای لگو شدند که تقریبا تمامی آن‌ها فروشی رویایی را برای لگو رقم زدند.

لگو در دل انواع سرگرمی‌ها

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم لگو که از سال ۲۰۰۴ به طور جدی‌تری دنبال شد، ساخت بازی‌های ویدئویی با استفاده از دنیای لگو بود. هرچند که پیش از آن لگو چندین بازی ویدئویی را توسعه داده بود، اما در سال ۲۰۰۵ و عرضه‌ی بازی «Lego Star Wars: The Video Game» دروازه‌های جدیدی را برای خلق بازی‌ها با استفاده از سری‌های لایسنس شده‌ی خود باز کرد. پس از موفقیت چشمگیر این بازی ویدئویی، لگو تصمیم گرفت تا سری‌های بیشتری را برای ساخت بازی‌های ویدئویی استفاده کند و تا کنون بازی‌هایی از سری‌های جنگ ستارگان، ایندیانا جونز، دزدان دریایی کارائیب، ارباب حلقه‌ها، هابیت، بتمن، دنیای مارول و بسیاری از سری‌های مختص خود لگو نیز منتشر کرده است. این بازی‌ها با در نظر گرفتن فروش‌های چند میلیون نسخه‌ای و همچنین دریافت نظرات مثبت از منتقدان، توانستند به جایگاه با ثباتی میان فعالیت‌های لگو دست یابند.

علاوه بر بازی‌های ویدئویی، لگو در زمینه‌ی بازی‌های رومیزی نیز فعالیت داشته و از سال ۲۰۰۹ پس از معرفی سری «Lego Games»، ست‌های بسیاری را منتشر کرده که دارای قوانین مخصوص برای بازی کردن هستند و در پروژه‌های خود حتی از طراحان سرشناسی مانند رینر کنیتزیا (Reiner Knizia) نیز استفاده کرده است. هرچند که عرضه‌ی این ست‌ها از سال ۲۰۱۳ متوقف شد.

در ادامه لگو حتی تصمیم به ورود به دنیای سینما را نیز گرفت که این ورود به با شکوه‌ترین شکل ممکن انجام شد. عرضه‌ی فیلم سینمایی «The Lego Movie» در سال ۲۰۱۴ که تولید آن با همکاری شرکت برادران وارنر (Warner Bros) انجام گرفته بود، آنقدر مورد استقبال واقع شد که توانست رکورد بزرگترین اکران یک انیمیشن در طول تاریخ را در اختیار گیرد. در سال‌های بعد نیز لگو تولید فیلم‌های سینمایی را ادامه داد و علاوه بر نسخه‌ی دوم «The Lego Movie»، فیلم‌هایی از سری لگو بتمن و لگو نینجاگو (Lego Ninjago) نیز عرضه کرد.

سخن آخر

در حال حاضر لگو بزرگترین کمپانی اسباب بازی سازی در تمام دنیا به شمار می‌رود و با درآمد ناخالص  بیش از ۶ میلیرد دلار سالیانه، یکی از برند‌های بسیار موفق در تمام دنیا محسوب می‌شود. هرچند که لگو در سال ۲۰۱۷ پس از ۱۳ سال با ضرر و زیان مالی رو به رو شد، اما این ضرر ادامه دار نبوده و در مجموع این شرکت سال‌هاست که روندی رو به رشد دارد. می‌توان گفت که لگو تمام این روند را مدیون بازاریابی صحیحی است که از ابتدا به عنوان تولید کننده‌ی محصولاتی بدون رقیب برای خود برگزیده و توانسته این محصولات را به بهترین شکل ممکن تولید و به مخاطبان عرضه کند.

 

تاریخ درج: 1399/07/08
این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات ثبت شده کاربران
تعداد نظرات ثبت شده: 0
  • فرم ارسال نظر
  •