نماد‌هایی از بازی‌های رومیزی مدرن

درج شده توسط فرنام فرتوت

بازی‌های رومیزی مدرن نواده‌های بازی‌های قدیمی به حساب می‌آیند که گویا تصمیم گرفتند تا راهی متفاوت با نیاکانشان را پی بگیرند. در گذشته ابزاری همچون تاس، کارت، مهره‌ی شطرنج و متأخرا تصویر آقای مونوپولی (Mr. Monopoly) جز نمادهای بازی‌های رومیزی به شمار می‌رفتند، نمادهایی که هرچند معنی خود را به طور کامل از دست نداده‌اند، اما یا حضور آن‌ها بسیار کمرنگ شده و یا مفهوم آن‌ها به عنوان یک نماد کاملا تغییر یافته. در این نوشتار قرار است تا چند مورد از نماد‌های بوردگیم‌های مدرن را با یکدیگر برشماریم و دلایل اهمیت آن‌ها در دنیای فعلی بوردگیم را بررسی کنیم. 

میپل (Meeple) 

این آدمک‌های چوبی دوست داشتنی که امروزه اصلی‌ترین نماد بازی‌های رومیزی مدرن به شمار می‌روند، اولین بار در بازی «Carcassonne» استفاده شدند. کلمه‌ی «میپل» در واقع ترکیبی از دو کلمه‌ی عبارت «My People» به معنی «مردم من» است که امروزه تبدیل به نامی برای اینگونه آدمک‌ها شده.

این آدمک‌ها ابتدا شکلی بسیار ساده داشتند، اما بعد‌ها با گسترش به کار گیری آن‌ها در بازی‌های متنوع، میپل‌های جدیدی نیز پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند که دارای مشخصات ظاهری متفاوتی بودند، مانند میپل‌های بازی «Colt Express» که با کلاه گاوچرانی بر سر و هفت تیر به دست در این بازی وسترن ظاهر شدند.

میپل‌ها معمولا با استفاده از چوب ساخته می‌شوند، اما میپل‌ پلاستیکی نیز در بعضی از بازی‌ها دیده می‌شود. یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از میپل‌های پلاستیکی، بازی «Quadropolis» است که از میپل‌های آبی رنگ شفاف در اجزا خود استفاده کرده. این جز جدا ناشدنی بوردگیم‌های امروزی، بیشتر تر بازی‌های سبک آلمانی (German-Style Games) به کار برده می‌شود و از آنجا که بازی‌های این سبک در روند رشد بازی‌های رومیزی مدرن پیشرو بودند، این آدمک‌ها تبدیل به نماد اصلی این صنعت شدند.

مینیاتورهای پلاستیکی

بر خلاف میپل‌ها که اصولا طراحی بسیار مینیمالیستی‌ای دارند، مینیاتورها هر چه بیشتر بر روی جزئیات تمرکز می‌کنند. این مجسمه‌های پلاستیکی هرچند که در گذشته‌ی نیز وجود داشتند، اما تنها در بازی‌های مینیاتوری (Miniature Games) دیده می‌شدند. مینیاتورها به مرور به دنیای بازی‌های رومیزی وارد شدند و بیشتر در بازی‌های سبک آمریکایی (Ameritrash Games) و بعضا در بازی‌های هیبرید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابتدا این مینیاتورها جزئیات چندانی در خود جای نمی‌دادند و صرفا به عنوان بهترین ابزار ممکن برای ساختن نمادی از یک شخصیت خاص به کار می‌رفتند. اما از سال‌ ۲۰۱۵ به بعد پس از موفقیت‌های پی در پی بازی بلاد ریج (Blood Rage)، از آنجایی که کیفیت بی نظیر مینیاتورهای این بازی شدیدا مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، بسیاری از تولید کنندگان بازی‌های رومیزی تصمیم بر استفاده از این مینیاتورها گرفتند و در مدتی بسیار کوتاه، کیفیت مینیاتورها به میزان باور نکردنی‌ای افزایش یافت. در حال حاضر، اگر برای چند دقیقه در بخش بوردگیم‌های وبسایت کیک استارتر زمان صرف کنید، متوجه خواهید شد که درصد بسیار زیادی از بازی‌های رومیزی که به بازار می‌آیند، از مینیاتورهای پلاستیکی در میان اجزا خود بهره می‌گیرند.

مینیاتورها جدا از داخل بازی، سرگرمی دیگری هم برای صاحبان بازی‌ها به ارمغان می‌آورند. این تفریح رنگ کردن مینیاتورها است. از آنجایی که تقریبا همه‌ی مینیاتورها بدون رنگ در جعبه قرار می‌گیرند، بسیاری خود رنگ آکریلیک و قلم بدست گرفته و شروع به رنگ کردن مینیاتورهای شان می‌کنند تا هم ساعاتی خود را سرگرم کنند و هم جلوه‌ی زیباتری به بازی‌های خود ببخشند.

نشانگرها (Token)

شاید منظور از نشانگرها کمی گنگ به نظر برسد، زیرا بازی‌های رومیزی همیشه از نشانگرهای مختلف استفاده می‌کردند. اما مسئله اینجاست که این استفاده در بازی‌های مدرن بسیار افزایش یافته و تنوع بسیاری به خود گرفته.

بعضی از نشانگرها مانند مکعب‌ها (Cubes)، سیلندرها (Cylinders) و دیسک‌ها (Discs) دارای شهرت بیشتری هستند و در بازی‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا در بازی‌های سبک آلمانی از چوب برای ساخت این قطعات استفاده می‌کنند و حضور نشانگر‌ها و میپل‌های چوبی در یک بازی، گواهی بر قرار گیری آن در سبک آلملنی است. از طرف دیگر، تقریبا تمام بازی‌های آمریکایی از نشانگرهای پلاستیکی بهره می‌گیرند. همچنین نشانگرهای دیگری مانند نشانگرهای دو روی مقوایی و غیره، در همه‌ی سبک بازی‌ها دیده می‌شوند و کاریردهای خاص خود را دارند.

تاس‌ها (Dice)

بسیاری گمان می‌کنند که با ورود بازی‌ها به دوره‌ای جدید، تاس‌ها کارایی خود را از دست داده اند و دیگر کمتر بازی‌ای را می‌توان یافت که از تاس در بخش‌هایی از گیم‌پلی خود استفاده می‌کند. این باور کاملا اشتباه است، در واقع تاس‌ها از میان نرفته‌اند، بلکه توانسته‌اند بهتر مورد استفاده قرار گیرند. 

تاس همچنان یکی از ابزار کارآمد در طراحی بازی به شمار می‌رود و برای ایجاد حالت‌های تصادفی با میزان شانس ثابت، گزینه‌ای ایده‌آل است. تاس‌های متنوع با تعداد وجه‌های گوناگون می‌توانند یک طراح بازی را در روند طراحی گیم‌پلی یاری دهند و همینطور به بار هیجانی بازی او نیز بیافزایند.

علاوه‌ بر تاس‌های اعداد، تاس‌های کاستوم نیز به مقدار زیاد در بازی‌های مدرن استفاده می‌شوند که بر روی آن‌ها اعدادی متفاوت با اعداد کلاسیک ۱ تا ۶ تاس‌ها و یا نماد‌های گوناگون وجود دارند که استفاده از اینگونه تاس‌ها می‌تواند جذابیت بصری بازی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین به جرات می‌توان گفت که تاس‌ها همچنان در دنیای بازی‌های رومیزی مدرن نقش‌های مهمی را ایفا می‌کنند و نه تنها از این صنعت کناره گیری نکرده‌اند، بلکه با یافتن پتانسیل بالا و جایگاه درست خود، همچنان به عنوان یک نماد از بازی‌های غیر دیجیتال به شمار می‌روند.

کارت‌ها

همه بر این مسئله که کارت‌ها یکی از نمادهای اصلی بازی‌ها، چه مدرن و غیر مدرن به شمار می‌روند واقفند. کاربرد گسترده‌ای که کارت‌ها در بازی‌ها دارند، قابل قیاس با هیچ ابزار دیگری نیست. این اجزا دوست داشتنی از بازی‌های کاملا کارتی گرفته تا طیف وسیعی از سبک‌های بوردگیم‌ها کاربرد دارند و در طراحی بیشتر مکانیزم‌ها و اجرای آن‌ها به کمک طراحان بازی می‌آیند. این جز جداناشدنی بازی‌ها را می‌توان پر کاربردترین و شناخته شده‌ترین ابزار در میان تمام بازی‌های رومیزی دانست و نماد اصلی این صنعت به شمار می‌آید.

 
تاریخ درج: 1399/07/14
این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات ثبت شده کاربران
تعداد نظرات ثبت شده: 0
  • فرم ارسال نظر
  •