اخبار هفتگی- رونمایی دوباره IELLO از برخی عناوین

درج شده توسط دلارام رشادفر

رونمایی مجدد IELLO از برخی بازی‌های نام‌آشنا

«Biblios» که توسط استیو فین (Steve Finn) طراحی شده بود، یکی از اولین نسخه‌های طراحی شده به دست وی بود که بالاخره منتشر شد. در سال ۲۰۰۷، این بازی توسط کمپانی «Dr. Finn’s Games» که متعلق به خود استیو بود، تحت عنوان «Scriptorium» و سپس «Scripts & Scribes» عرضه شد. این اتفاق دقیقا قبل از اینکه این بازی از «IELLO» در سال ۲۰۱۰ مجوز بگیرد و پس از آن به بسیاری از زبان‌های دیگر منتشر شود، رخ داد.

در حال حاضر در سال ۲۰۲۱، استیو فین و کمپانی IELLO این بازی را با نام و شکلی بسیار متفاوت اما یک گیم‌پلی مشابه، با عنوان «For the King (and Me)» مجددا نامگذاری می‌کنند که در آن پنج بازیکن می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند.

پروژه دیگری از IELLO که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ مجددا به آن پرداخته می‌شود بازی «Little Factory» است. این عنوان در واقع نسخه جدیدی از بازی «Goods Maker» است که به دست شان (Shun) و آیا تاگوچی (Aya Taguchi) طراحی شده است. شان و تاگوچی از طریق «Studio GG» که وابسته به خود آنان است، این عنوان را در سال ۲۰۲۰ منتشر کردند.

IELLO و تاگوچی پیش‌تر برای تبدیل بازی «Little Town Builders» به «Little Town» با یکدیگر همکاری کرده بودند؛ در نتیجه این امر، این نسخه جدید در همان دنیا و حال و هوای بازی قبلی جای گرفته و اتفاق می‌افتد.

در اینجا خلاصه‌ای کوتاه از نحوه بازی با Little Factory آورده شده است:

«در بازی Little Factory که به سبک مدیریت منابع (resource management) و ساخت و ساز ساختمان (building construction) است، ۲ الی ۴ بازیکن از طریق پردازش یک سری منابع به منابعی دیگر دارایی خود را افزایش می‌دهند. این پردازش می‌تواند به طور مثال تبدیل چوب به زغال یا چوب‌هایی کاربردی‌تر یا استفاده از زغال و آرد برای تهیه نان باشد. اگر بازیکنان موفق شوند دارایی خود را افزایش دهند، می‌توانند یک ساختمان بسازند و از آن ساختمان برای دستیابی سریع‌تر به منابع و امتیازهایی بیشتر استفاده کنند.

هرچه بازیکنان ساختمان‌های بیشتری بسازند، اقدامات بیشتری در نوبت‌های آینده امکان پذیر می‌شوند. در هر نوبت، بازیکنان یکی از دو عمل زیر را انجام می‌دهند:

تولید: یک کارت منبع یا کارت ساخت و ساز را در منطقه‌ای که باید تولیدات صورت بگیرند، انتخاب می‌کنند و موردی که روی آن کارت نشان داده شده را به دست می‌آورند. یا، 

تجارت: کارت‌های منابع را از دست خود به بیرون می‌اندازند تا با سرعت هرچه بیشتری بتوانند کارت‌های منابع یا ساخت و ساز هم قیمت یا ارزان‌تری را از بین کارت‌های موجود به دست آورند.»

بازی «Sticky Cthulhu» که سدریک باربه (Cédric Barbé) و تئو ریویر (Théo Rivière) طراحی آن را انجام داده‌اند، یکی دیگر از بازی‌هایی است که به دست IELLO دوباره منتشر خواهد شد. Sticky Cthulhu این بار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، با ظاهری جدید و تغییرات کمی نسبت به «Sticky Chameleons» که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود، رونمایی خواهد شد.

در این بازی، هر بازیکن یک شاخک چسبناک و انعطاف پذیر دارد و شش نوع کاشی در شش رنگ مختلف روی میز قرار داده می‌شوند. در هر دور، با ریختن تاس یک رنگ و یک جانور از بین می‌رود، سپس همه با یکدیگر می‌جنگند تا بتوانند با شاخک خود به جانوری با رنگ مناسب سیلی بزنند و سرانجام موفق شوند آن جانور را از آن خود کنند. این بازی شامل نفرین‌هایی است که با توجه نحوه استفاده از شاخک‌ها، بازیکنان را محدود کرده یا از آنان باج می‌گیرد.

من از بازی Sticky Chameleons بسیار لذت بردم چراکه این بازی به یک فضای بازی بزرگتر از حد انتظار نیاز دارد زیرا بازیکنان اغلب نشانه‌هایی را به سرعت بر روی میز حرکت می‌دهند اما با وجود سرعت زیادشان، این نشانه‌ها همچنان در بازی حضور خواهند داشت. بنابر تمام این وقایع بازیکنان سعی می‌کنند آن نشانه‌ها را خراب کنند و در طول این مراحل یکدیگر را بزنند.

و در آخر باید اعلام کنیم که IELLO از جلد نهایی «Khôra: Rise of an Empire» که در حقیقت نسخه جدیدی از «Improvement of the POLIS» است، رونمایی کرد. این عنوان در سال ۲۰۱۷ توسط گروه طراحی «Head Quarter Simulation Game Club» و انتشارات «Asobition» منتشر شده بود. عنوان قبلی در نوامبر ۲۰۱۸، برنده جایزه بهترین بازی سال در «Tokyo Game Market» شد.

تاریخ درج: 1400/01/19
دسته بندی: اخبار هفتگی
مرجع: BGG >
این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات ثبت شده کاربران
تعداد نظرات ثبت شده: 0
  • فرم ارسال نظر
  •